One month to go... - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Carlijn Simmelink - WaarBenJij.nu One month to go... - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Carlijn Simmelink - WaarBenJij.nu

One month to go...

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

17 December 2010 | Indonesië, Bali

Good afternoon!

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik deze keer moet beginnen, want er is best wel veel gebeurd haha :D Bereid je voor op een lang verhaal ;) Pak een kopje warme choco en een pak koekjes en lezen maar :D We horen veel sneeuw en kou verhalen uit Nederland en de bekende problemen die dat altijd geeft :O (trein, file, koud etc.) en vind het echt een gek idée dat het hier meer dan 30 graden warmer is soms! Vind het wel heel sneu dat het daar zo koud is! Dat wordt nog ontzettend wennen als ik straks weer terug ben! Ik begin dit verhaaltje op dinsdag 7 December en over precies 6 weken ben ik weer thuis! Het gaat nu echt wel sneller dan in het begin..!

Als eerst is er op stage weer van alles gebeurd. Ik zal jullie de echte details besparen want dan snap je er echt helemaal niks meer van :D
Mijn laatste verhaaltje eindigde met Sinterklaas enzo en dat we op de Human Resource/HRM (personeelszaken) zouden beginnen. We zijn 4 dagen op deze afdeling geweest in plaats van 5. We zijn toen 1 dag bij purchasing (inkoop) geweest in plaats van 5 en we zijn 2 dagen op accounting geweest, ook in plaats van 5. De laatste weekjes van ons rooster gingen dus ineens bijzonder snel! Gelukkig hebben we op elke afdeling weinig stil gezeten omdat we er maar zo kort waren! Alleen bij de HRM moesten we in de personeelskantine staan.. en de Westerse mensen die hier werken ontwijken die kantine het liefst..maar wij moesten eraan geloven! Het was niet zo’n succesvol dagje maar we hebben het overleefd haha!
Op de accounting hebben we ook maar twee dagen gezeten. We kwamen hier een week te vroeg , dus de accounting manager was niet echt blij dat wij er ineens waren! Het is een ontzettende stresskip (hij liep ook tegen die glazen deur aan door onze schuld in een van de eerste weken :P), dus hij had gezegd dat de assistent accounting onze stage bij accounting wel verder zou regelen. Prima! De assistent is erg aardig en grappig dus dat vonden we niet zo erg! Toen hij hoorde dat hij de boel mocht regelen zei hij meteen: oke lets party party!:D Hij is 40 en gaat nog wel eens uit, dus dat is wel weer grappig :P hij heeft ons toen uiteindelijk de hele middag dingen uitgelegd over de afdeling.
Doordat het rooster toen wel snel ging was de presentatie die we voor de managers moesten houden ook ineens 2 weken eerder! (3 dec. ipv 17 dec.) Maandag en dinsdag waren we dus op de accounting afdeling en HRM manager had bedacht dat we die presentatie dan wel dezelfde vrijdag nog konden doen…dus hadden we woensdag en donderdag om m in elkaar te flansen! We hadden al wel wat reports gemaakt gelukkig, dus dat was niet meer zo veel werk. We hadden allerlei verbeterpunten opgeschreven, en we konden eindelijk eens ons hart luchten! Muhaha :D In de presentatie hebben we het netjes gehouden maar in het report dat we aan de General Manager hadden gegeven hebben we even verteld dat we niet zo blij waren met hoe dingen geregeld waren! Alle managers waren gelukkig erg blij met onze feedback en verbeterpunten, en zo gezellig als ze zijn, werden er ook weer een paar flink in de zeik genomen :p Maar de General Manager schrok soms wel van dingen die we vertelden die ons waren opgevallen! Dus dat was wel goed!:) We hebben ook verteld dat de communicatie hier (zachtgezegd) wel iets beter kan! Iedereen knikte alsof ze precies wisten waar we het over hadden (toch gek eigenlijk..waarom doen ze het dan niet gewoon beter?), maar of het ook beter wordt? We zullen zien… :D

De ouders van Laura zijn inmiddels ook op bezoek geweest! Ze kwamen van vrijdag 26 november tot donderdag 9 december! We hebben veel leuke dingen gedaan en het was erg gezellig! Alleen kregen we helaas geen dagen meer vrij toen ze er waren… dat was wel ontzettend jammer omdat we nog veel meer dingen wilden zien en wilden doen..
We zijn toen meteen de zaterdag richting het noorden gereden! Voor 40 euri hadden we een busje die ons overal heen zou brengen en de hele dag bij ons zou blijven :) Handig!
We zijn eerst naar Bedugul en het Bratanmeer gereden, weer een van de hoogtepunten uit mijn oh zo handige ANWB boekje!:D Het Bratanmeer is een heilig meer midden in de bergen en er was ook een ceremonie bezig. Het was erg mooi daar en zo lekker! Iets van 20 graden en een windje, voor het eerst hadden we het weer even koud! Heerlijk!:D Ik zeg de hele tijd al.. de enige momenten dat we het koud hebben is als de airco te laag staat..maar dat is meer een luxeprobleempje;) maargoed. We redden toen we heen reden door Strawberryvillage, de naam zegt het al: AARDBEIEN! :D Op de terugweg dus nog maar even naar een marktje gegaan en wat aardbeitjes gekocht en nog even rondgelopen. Hier ook weer werd je doodgegooid met van die verkopers die riepen: “2 halEn 1 bEtalEn” (ze leggen de nadruk op de E, dus het klinkt erg grappig :P) en ook was overal alles “Madurodampreis!” Wie dat bedacht had weet ik niet maar het klonk wel leuk! Ze weten vast niet waar ze het over hebben, maar wel dat het iets met klein te maken heeft.. Nouja die prijsjes daar waren niet echt klein eigenlijk! Laura’s moeder wou wat kruiden voor thuis kopen en moest voor 3 zakjes 12 euro betalen!!! Nou niet echt bepaald goedkoop.. Jammer dat ze het allemaal aanpassen op de toeristen en dan nog verdubbelen ze de prijs! Dan is de lol er voor ons ook wel snel af! (a)
Na het marktje zijn we nog bij een paar plekken gestopt, o.a. een paar tempels en bij de gevangenis van Denpasar! Helaas mochten we alleen de buitenkant zien, maar dat zag er al uit als vroeger haha! Hoge betonnen muren met prikkeldraad en van die beveiligingsmannetjes ernaast! Er zaten vooral veel drugssmokkelaars in vast.
Toen we terug in Kuta waren hebben we bij de Starbucks heeerlijke koffie gedronken en s’avonds gezellig uit eten geweest.

Zondag zijn we eerst naar een Balinese dans in Sanur geweest en daarna richting het oosten gereden. (zelfde busje, zelfde prijs.. chill! :D)Het dorpje waar we heen gingen was Tenganan en de mensen daar leefden nog echt heel traditioneel. Kleine huisjes en hun beroepen waren met name sarongs maken (en verkopen), maskers maken(en verkopen) en nog meer maken en verkopen! Op de terugweg gingen we langs de Goa Lawah grot bij een tempel. In de grot leven duizenden: VLEERMUIZEN! Het is een heel raar gezicht want die beesten vliegen dus in die grot, en gaan er niet uit. De opening van de grot is heel groot dus je kon ze ook goed zien! (zie foto’s op mn hyves ) De grot staat er ook om bekend dat het er ontzettend stinkt door die beesten! Maar door alle wierrook die er was, was die geur aardig verminderd..nouja..een beetje haha! Toen we verder terug gingen reden we ook langs de enige echte Coca Cola fabriek van Bali! Of nouja, een miljoen kratjes en 3 grote tanks en een bordje Coca Cola Pabrik (de f spreken ze uit als een p, dus vandaar die naam denk ik.. :p)
S’avonds uit eten en nog wat gaan drinken in het hotel waar m ouders de eerste 2 nachtjes slapen! En besloten dat we volgend weekend naar de Gili eilanden zouden gaan! Even een beetje vakantie :D

Die week moesten we dus maar 2 dagen werken in de accounting en 2 dagen de presentatie voorbereiden! Vrijdag dus de presentatie en zaterdagochtend werden we om half 7 opgehaald, op naar de haven Padang Bai! :D Om 9.00 vertrok de boot richting Gili Trawangan! Nadat we wat gedoe hadden gehad met de tijd dat we zondag weer terug gingen (we hadden geboekt voor half 5 smiddags terug, en nu ineens om half 11!), daar ging onze zondag Maar even goed laten merken dat we het er niet mee eens waren, en uiteindelijk heeft de vader van Laura geregeld toen we op het eiland aankwamen geregeld dat we zondag om 16.00 terug zouden gaan met een andere boot! Gelukkigg maar :D
De boot of de heenweg was echt superrr chill! We hadden meteen een plekje op het dek gereserveerd en in 2 uurtjes waren we er! En onderweg op de boot kwam ineens Mister Belgium 2010 het dek op lopen! Niet dat wij zo bekend zijn met alle ‘misters’ die er zijn :p maar de dag ervoor was hij samen met Mister Ireland in het resort geweest in de Irish Pub. Hij had meegedaan aan de Mister Universe Model verkiezing in Indonesië en omdat het resort hun gehost had sliepen ze ook in het resort ofzoiets! Wel toevallig dat ie dat weekend ook naar de eilanden ging!
Toen we aankwamen op het eiland werden we opgewacht door een heuse paard en wagen! Het enige vervoer op het eiland! Geen drukte van scooters, auto’s, taxi’s :D Zelfs geen verharde weg! Wat een rust:p We hadden een hotelletje in gedachten en zijn daar naartoe gereden en daar een kamertje genomen! Stiekem was het toch een resort, aan het strand met een zwembad! Smiddags hebben we gesnorkeld en gezwommen. Echt super mooi daar! Heel cliché maar echt waar: alle visjes uit Finding Nemo zijn voorbij komen zwemmen:D S’avonds hebben zijn we naar het drukke gedeelte van het eiland gelopen en lekker uit eten geweest! Het is echt een heel gezellig en klein eilandje! Een bioscoop op het strand, 1 pin automaat, veel resorts en fietsen! Dat gingen we zondags doen! De nacht viel alleen wel een beetje tegen, want Laura en ik lagen boven met alleen een hangventilator en een staande ventilator en met witte gordijnen die heel eng wapperden en een klamboe die eng wapperde, harde regen en onweer! Niet zo fijn dus:D En wij zijn al zulke helden met onweer: NOT! Dus we waren best een beetje bang! Nou en toen de stroom ook nog eens uitviel waren we helemaal klaar wakker! Lampje op het balkon en ventilators uit.. HOT! Dat duurde maar een uurtje of 2 (ahum..) en toen deed alles het gelukkig weer!:D De volgende ochtend stonden we vroeg op want we gingen het eiland rond fietsen! Op de Harley! (H) Nouja fietsen, doordat het zo hard geregend en er alleen maar zandweggetjes waren was het een behoorlijke modderboel en moesten we veel lopen! Opzich niet heel erg want zo konden we veel mooie strandjes zien Er worden ook nog ontzettend veel nieuwe resorts gebouwd, ook op het rustige stuk! Dus het word straks een stuk drukker denk ik! We zijn in ongeveer anderhalf uur het eiland omgefietst/gelopen, en dan hadden we nog rustig aan gedaan! Met een mountainbike ben je in een half uurtje al rondgefietst denk ik! Nadat we er helemaal omheen waren gefietst zijn we ook nog even het binnenland ingegaan. Daar was nog een dorpje waar mensen ook nog traditioneel in hutjes leven. Leuk om te zien! S’middags hebben we nog even rustig aan gedaan en geluncht in het haventje. En de boot die ons terugbracht was nog kleiner en nog sneller!:D Meteen weer een plekje op het dek gereserveerd, en deze boot was nog chiller :D In een uur en een kwartier waren we er al! Op zo’n boot merk je niet dat het eigenlijk zo benauwd is dus dat was erg lekker! En onderweg hebben we ook nog dolfijnen gezien :D echt super mooi! Ze sprongen zo uit het water! Op mn hyves heb ik er een filmpje van staan, je kan het een klein beetje zien! Verder hebben we nog een klein beetje van de sunset gezien en tegen kwart over 5 waren we weer in Padang Bai. En met een mega busjes gingen we weer terug naar Kuta, dus dat was ook echt super fijn! Kortom: een heeeeerlijk weekendje!

Maandag moesten we gewoon weer werken begon onze nieuwe stage! Alweer? Ja alweer Nouja we moeten voor school een opdracht over procesoptimalisatie maken, en die moet gaan over een proces in het resort. We hadden na onze presentatie aan de managers gevraagd of ze misschien een proces voor ons wisten wat we kunnen gaan beschrijven. En daar kwamen 2 goede dingen uitrollen! Ik moet een proces gaan bedenken om de honderden business cards(visitekaartjes) die ze krijgen op een goede manier op te slaan en in te voeren. Het is nu een groot zooitje en al maanden is er niks meer mee gedaan dus daar heb ik wel een goede aan
Laura mag de activiteiten in de Kids Club gaan verbeteren! De kids club is vaak echt heel druk en het resort is erg kindvriendelijk dus dat moet wel verbeterd worden.
Daar mogen we nu beide in het resort aan werken, en tegelijkertijd is het ook onze schoolopdracht dus dat komt mooi uit
De donderdag in die week waren we vrij om de ouders van Laura uit te zwaaien! Dat was wel de enige dag die we dus vrij kregen toen ze er waren dus dat was wel erg jammer We hebben smiddags toen de Fish-spa in het resort uitgeprobeerd! Echt heerlijk was dat! 25 minuten met je benen in een grote bak water met visjes die aan je benen en voeten gaan knagen! Die visjes vinden dat heerlijk en wij ook! :D Daarna hebben we haar ouders uitgezwaaid! Nu zijn mijn ouders het volgende bezoek en ik heb zoooveel zin om ze weer te zien! :D

In het weekend zijn we naar Nusa Dua geweest, even lekker uitrusten op het strand! En zaterdagavond uitgeweest met Sandra en Jorien en zondag lekker uitgerust! (nog meer (a)) En zondagavond heb ik met mn ouders en mn broer en zus sinterklaas gevierd via skype haha! We vieren het nog steeds elk jaar, dus allemaal een gedichtje gemaakt en de ouders van Laura hadden mijn cadeautjes van mn ouders meegenomen! Dus een erg gezellige avond gehad en het leek alsof ik er echt bij was :D Ik had voor Marieke een gedicht gemaakt en Maarten voor mij! En ik heb een douchecoach(ik douche altijd veel te lang (a)), een klein leesboek, een turbie towel (van Laura’s ouders!), een boekje over gezichtsbedrog, een geurtje en een DVD gekregen!

Deze week hebben we weer gewoon gewerkt en ik ben bijna klaar met mijn opdracht bij de Sales afdeling! (van de visitekaartjes) En nu daarna mag ik Laura gaan helpen bij de Kids Club! Het is daar heel erg druk in deze tijd van het jaar dus kom maar op!
Wel een beetje stom is dat de we stof waar de schoolopdrachten over gaat nog niet op school gehad hebben.. verandermanagement? OPA-model? De tweede helft van het jaar krijgen we hier pas les over! Beetje raar geregeld allemaal want de opdrachten zijn best lastig! Nouja nog maar even proberen er wat van te maken..

Gisteravond zijn we uiteten geweest met Sandra en Jorien bij een Warung en het eten was echt super lekker! 11 euro voor Laura en ik samen! 4 drankjes, 2 voorgerechten en 2 hoofdgerechten! Netjes toch! En de terugweg was helemaal low budget want we zijn toen met z’n tweeen achterop de Ojack naar huis gereden! Voor 50 cent per persoon, en dus met zijn 3en in totaal op de scooter! Erg lachen!

Ik zit nu op mn bed het verhaaltje te schrijven en het regent heel hard en het onweert ook nog! Dus viel ineens de stroom uit.. tot 2 keer! Dat was wel even eng haha!

Dat was het eigenlijk wel weer voor nu! Vandaag precies over een maand vliegen we weer naar Nederland, zo snel als het nu ineens gaat! Nog even flink genieten dus!

Veel liefs! xxxxxxx Nog 31 dagen….

• 17 December 2010 - 21:09

Marieke:

Hey lieve Carlijntje!
    Wat een leuk verhaaltje weer. Haha, wat grappig dat ze daar een Madurodamprijs hebben (er komen daar echt teveel nederlanders of niet ;)), maar wel goed afdingen hoor! Leuk dat je met de ouders van Laura nog wat meer van het eiland hebt kunnen zien! Klinkt erg mooi!
    Jemig die Gili eilanden klinken echt te relaxed! Ben erg jaloers! En dolfijnen die uit het water springen, wauw ;)
    Echt fijn dat jullie nu echt een beetje kunnen helpen om het resort wat te verbeteren (want dat is wel nodig als ik al die verhalen van je lees ;)).
    Hier is het inmiddels weer goed wit en heel Nederland ligt weer op zn kont van de sneeuw!
    Maar ik vertrek morgen richting Zwitserland om te skien :D super leuk dus!
    Geniet nog maar flink daar inderdaad, want voor je t weet sta je niet meer met je voeten in het witte zand maar in de sneeuw!
    Heel veel liefs en een dikke kus! Oh en een fijne kerst alvast! (En Sinterklaas was erg gezellig! :))

• 17 December 2010 - 21:10

Marieke:

Whaha, lang verhaal, had je beter kunnen mailen ;)

• 17 December 2010 - 21:32

Paps:

Jaloers op de warmte lees ik je verhaal uit een zeer besneeuwd Nederland. Nederland lag plat vandaag.
    Carlijn we verlangen naar je, kusssss

• 17 December 2010 - 22:00

Mams:

Hoi Carlijn.
    Wat een verhalen weer, weer leuk om te lezen. Kijken erg uit naar onze reis naar Bali en om je weer te zien. Wel vreemd nu in de sneeuw en over 2 weken dertig graden.

Liefs en dikke knuffel mams xxxxx

• 17 December 2010 - 22:01

Mams:

Sinterklaas was erg gezellig!!!!!!

Kus xxx

• 18 December 2010 - 01:27

Carlijn:

En of we aan het afdingen zijn :D
    Die Ojack bijvoorbeeld.. eigenlijk was het 50.000 met z'n tweeen.. (ongeveeer 5 euro) voor een ritje van een een kwartier.. natuurlijk al onze charmes in de strijd gegooid, een paar keer weggelopen, en maar blijven volhouden dat 10.000 voor ons 2 (1 euri ongeveer) ook wel genoeg was is het ons gelukt! Wel een beleving met z'n 3en op een scooter haha!
    En Sinterklaas was idd erg gezellig! :D
    Tot over 2 weekjes pap en mam! :D

Dikke kus

• 20 December 2010 - 09:51

Sanne:

Whaaa ik ben jaloers op die dolfijnen! Of teminste, op jou dan, dat je ze gezien hebt ;) Leuk verhaaltje weer hoor, zo te lezen genieten jullie er lekker van, en terecht :) Fijn dat het op stage zelf ook goed verloopt nu, hopelijk gaan ze wat doen met jullie verbeterpunten...
    En wat vliegt de tijd he, nog maar een maand joh! Lekker nog van genieten hoor, NL is alleen maar heel erg koud en wit ;) Veel plezier alvast als je ouders komen en succes op stage deze week!

• 25 December 2010 - 11:35

Paps:

hoi lieve meiden,
    het is kerst en goed wit, ik schat zo'n 25 tot 30 centimeter. de zon schijnt en wij gaan zo wandelen. nog 8 nachtjes slapen en dan........

kus paps

• 25 December 2010 - 16:02

Wes En Peet:

Carlijn wij wensen jou ook hele fijne kerstdagen, bedankt voor je lieve kaartje...

Wat gaaf dat je ouders volgende week langs komen, kunnen ze eindelijk zien waar jij de afgelopen maanden zat en hebben ze meteen een beeld bij de mooie verhalen die jij elke maand schrijft!!!!

Geniet nog even van de laatste weken dan zien we je snel weer in Nederland!!!

Liefs

• 30 December 2010 - 20:20

Co Suzan & Juan:

Hoi Carlijn,
    wat ontzettend leuk om een kerstkaart van je te krijgen. Heeeeel erg bedankt daarvoor.
    Nog een hele fijne tijd, geniet....veel plezier met paps en mams...en paps en mams, veel plezier met Karlijn op Bali.....
    Veel liefs van ons....foeikoud weer hier.....