Bali, oelala! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Carlijn Simmelink - WaarBenJij.nu Bali, oelala! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Carlijn Simmelink - WaarBenJij.nu

Bali, oelala!

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

10 November 2010 | Indonesië, Bali

Lieve allemaal,

Nog steeds krijgen we gelukkig nog niet zo veel mee van de natuurrampen die hier zijn. Of nouja hier, gelukkig niet dus.. maar op Java en Sumatra. Het lijkt wel of het in Nederland meer leeft dan hier op Bali, aan wat we soms op tv zien! Gelukkig is het ver genoeg van hier! Hier in het resort zijn ze wel een geld inzamelings actie aan het houden om geld in te zamelen voor de slachtoffers, wel gek dat ze zelfs hier, waar ze al niet zo veel verdienen, geld inzamelen voor elkaar! Wel goed dat ze het doen :)

Op stage zijn we echt begonnen aan het touren over de afdelingen. We gaan alle afdelingen af om overal wat te leren. Vorige week maandag zijn we begonnen op de housekeeping en daar zijn we tot vrijdag geweest. We hebben 2 halve dagen ook echt meegelopen met de room attendants! Echt.. wat je soms op kamers tegenkomt is echt niet normaal! Sommige kamers zijn zo’n zooitje, en het personeel maar schoonmaken! Ook een kamer van mensen die net vetrokken waren, het zo achtergelaten alsof er net een vette party was geweest ofzo! Lege zakken chips over de hele vloer, een half opgegeten verjaardagsaart en de kaarsjes lagen verspreid door de hele kamer, en de lege flessen drank stonden nog op tafel! Maar in 20 minuutjes was de kamer weer zo goed als nieuw! Wel ontzettend veel kakkerlakken gezien trouwens..zo eng! Er zat er hier dindag ook weer een in onze kamer, hij lag naast Laura’s bed op zn rug.. hoe ie daar terecht is gekomen en hoe ie aan zn einde is gekomen weten we niet.. maar dat hoeven we ook niet te weten!
We hebben ook twee dagen meegelopen met de supervisors van de kamers. Zo veel mogelijk kamers worden gecheckt of ze goed schoongemaakt zijn, en dat doen zij de hele dag. Ook zijn we erachter gekomen wat die mensen die de kaners schoonmaken verdienen.. ongeveer 1 miljoen rupiah per maand! Ongeveer 87 euro per maand dus.. wel schrikken zeg! Alles is hier natuurlijk wel goedkoper, maar dan alsnog is het niet veel, maar ze hebben erg veel plezier in hun werk volgens mij! En blijven altijd lachen! Dat was wel leuk om te zien!

Donderdag hadden we een meeting met Nicoline (NL manager) in Denpasar. Klinkt heel officieel allemaal, maar dat valt mee hoor! Nicoline had ons een tijd geleden gevraagd of we zwarte piet wilden spelen. Dat was eigenlijk het enige dat ze er over zei, dus we snapte het nog niet zo goed. Dat leek ons wel leuk natuurlijk, dus afgelopen donderdag hadden we ere en bespreking over. Er is een schooltje tussen Sanur en Denpasar en daar zitten voornamelijk Nederlandse kinderen op van ouders die hier wonen, en krijgen alles gewoon in Nederlands op school. De leraressen zijn ook allemaal Nederlands en ook een Nederlandse kaart en boekjes enzo. Grappig om dat te zien zo ver van Nederland! Zij leren dus Nederlandse gewoontes en onder andere dus Sinterklaas.
Op 21 November moeten we in Restaurant Rataouille zwarte piet spelen! Alle kinderen van die school komen dan en ook andere (Nederlandse) kinderen kunnen komen die hier dan op Bali op vakantie zjjn, er wordt ook reclame voor gemaakt namelijk! Er zit natuurlijk ook een verhaal aan, net als in Nederland altijd haha! De kinderen hebben de stoel voor de Sint heel erg mooi versierd en op de dag dat hij komt is de stoel weg.. Als wij dan bij het restaurant aankomen met een pick up dan zit de Sint op de versierde stoel! Nouja voordat wij er dan aankomen zijn al die kindjes dus in rep en roer omdat de stoel weg is :p wel schattig! Er zijn in totaal 8 pieten en 1 sinterklaas. We hebben ons pak hier ook al in de kamer hangen.. inclusief pruik, handschoenen en legging.. dat word teen warme bedoeling! :p We dachten dat we Sinterklaas een jaartje over zouden slaan, maar mooi niet dus haha! Maar we hebben er wel zin in!

Maandag zijn we begonnen op de Laundry, daar hebben we 2 dagen meegelopen. Het is in die ruimte waar die mensen werken ongeveer 40 graden, met super grote was machines en drogers.. en die mensen moeten zo hard werken! We hebben 2 dagen met de manager meegelopen, en een klein beetje geholpen op de afdeling zelf. Ook deze mensen klagen niet! En het is ook nog zo warm.. ze hadden wel steeds met ons te doen haha! Elke keer vroegen ze weer of het niet veel te warm voor ons was! Gelukkig konden we af en toe even afkoelen in de office van de housekeeping (zit er naast) omdat het daar lekker koel was. Deze mensen verdienen 4 euro per dag, en werken 5 dagen per week. Dus ongeveer 80 euro per maand! Ze kunnen bijna niet geloven dat wij als we 16/17 zijn 4 euro per uur verdienen.. zo’n groot verschil!
Toen we op een van de dagen in het (trouwens piep piep kleine) kantoortje van de laundry manager kwamen rook het daar (zacht gezegd) niet zo fris. Hij zei het zelf ook al en we vroegen wat het zou kunnen zijn.. toen zei ie dood leuk: Maybe a dead animal, I think a dead rat. A RAT?!?!?!? Dat verteld ie ons even alsof het niks is, getver!!! Zomaar even een dode rat in je kantoor, natuurlijk! :p We hebben het beest niet gezien..maar aangezien hier zoveel ratten rondlopen kon hij best wel eens gelijk hebben.. ieuw!!

Vandaag zijn we begonnen bij de recreatie. Vanmorgen heeft de recreatiemanager ons eerst wat dingen uitgelegd waar hij zich zoal mee bezig houdt. Updaten van de website, newsletter maken, roosters maken, kids club etc. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een outfit voor ons. We hadden al polo’s van het resort die we bij de de housekeeping aan hadden en moesten alleen nog een broek hebben, uiteindelijk nog 2 Motivator zwembroeken van de outfit van de recreatie en kidsclub gevonden, en ready! Inmiddels was het alweer 12 uur dus eerst mochten we lunchen.. bij het tropical café en geeeeeen kantine, jeej! Die proberen we zoveel mogelijk te ontwijken, omdat we de rijst echt zo zat zijn. :D En het is al 3 keer gelukt deze week! De bruine suiker die Erik mee had genomen is wel echt een uikomst, zit er tenminste wat smaak aan die droge rijst! Gelukkig hebben we ook zachte broodjes ontdekt en de hagelslag staat hier nog steeds, jamm..!
Na de lunch waren de kinderen van de kids club ook klaar met lunchen, ze gingen zelf pizza maken, dus gingen we samen terug naar de kids club. Daar werden we door de twee meiden van de kids club voorgesteld en die kinderen vonden het meteen wel gezellig! Ze kwamen meteen naar ons toe om te vragen hoe we heetten en of we ook Australisch zijn haha! We hebben toen met een paar kindjes het spelletje Uno gedaan. Een jongetje wou ook meedoen ging zo meteen op mn schoot zitten, wel schattig! Ook was er een meisje Zoe, die het ook helemaal leuk vond dat we er waren! Echt schattig! Er zitten bij die kids club bijna alleen maar Australische kinderen, en Australiers spreken Engels.. best frustrerend als een kind van 5 beter Engels kan dan jij haha! Maar het Engels gaat ons steeds beter af, dus dat kwam wel goed. We studeren facilty management, en deze middag was ongeveer het tegenovergestelde van onze opleiding, maar het was wel leuk! Na de spelletjes was ere en stoelendans en een ander dansspelletje, die kinderen gingen helemaal los haha! Daarna mochten ze zwemmen in de kids pool. Die andere meiden woden de hele tijd dat wij ook gingen zwemmen, omdat dat wel leuk zou zijn! Zij moesten toezichht houden en omdat we geen bikini aan hadden hebben we ze daarbij maar geholpen. Om 3 uur was de water pillow fight in het grote zwembad. Daar gingen alle kinderen ook aan mee doen. Alle andere kinderen bij het gewone zwembad konden ook mee doen. Er staat een grote stellage in het water en dan moeten die kinderen (per 2) op een buis gaan zitten en een kussen gevecht houden. Degene die als eerst zn evenwicht verliest en in het water valt verliest. Het was leuk om te zien! De kinderen riepen de hele tijd Aussie Aussie Aussie, oi oi oi! Om iedereen aan te moedigen. Er was ook een Balinese versie: Bali Bali Bali, oelala! Erg grappig :P Ze wouden de hele tijd dat wij ook mee gingen doen. Daar hadden we niet op gerekend natuurlijk en ik had mn telefoon ook veilig in mn zak zitten. Toen aan het eind van het spel werd Laura ineens in het water geduwd! Ik schrok en stond maar snel op :P maar was ook de pineut haha. Kon mn telefoon nog wel snel weggeven en werd toen door een groep kinderen ook het zwembad in geduwd! De kinderen vonden het helemaal geweldig en het was ook wel even een lekkere verfrissing De vrouw die Laura het water in duwde is vrijdag jarig, morgen krijgt ze en heel origineel cadeau van ons..! 1 keer raden.. :p
Daarna hebben we nog even geholpen en gekletst bij de recreatie en om 5 uur waren we weer vrij!

Verder hebben we deze week wat minder goed nieuws gekregen. Het is een ingewikkeld verhaal maar we zitten een beetje met onderdak de laatste 2 weken. We willen nog wel gaan reizen, maar hebben niet echt een plek om terug te komen! We kunnen dan niet meer in het resort verblijven omdat de stage dat afgelopen is en ze de kamer nodig hebben. Allemaal erg ingewikkeld dus we moeten nog even kijken hoe we dat op gaan lossen. Maar in ieder geval maar hopen dat we de laatste dagen (als mn ouders hier zijn!) nog in het resort kunnen verblijven. Dat moet gewoon!
Mn ouders kunnen wel 2 van de 3 nachtjes gratis verblijven waarschijnlijk! Dat is wel lief van het resort!

Veel liefs!
Terima kasih dat jullie met me mee lezen, en voor de reacties Ontzettend leuk! :D

• 10 November 2010 - 16:26

Marieke:

Haha, wist niet dat Sinterklaas ook naar Bali komt! Wel super leuk dat jullie dat kunnen doen.
    Gelukkig is de stage nu wat beter. Klinkt allemaal erg leuk wat jullie nu doen!
    Geniet ervan meiden!
    Liefs!

• 10 November 2010 - 22:29

Ernst:

Komt er toch nog een beetje nederlandse traditie op bali!;) Super leuk!En zoveel hoeven jullie niet te schminken met dat bruine kleurtje van jullie! Damn wat ben ik daar jaloers op!
    Maar fijn ook dat jullie stage zoveel beter is geworden! Zijn de dagen ineens veel sneller voorbij!;) Geniet er maar goed van! Dikke kus!

• 13 November 2010 - 15:45

Maarten:

Leuk verhaal weer Carlijn! Zwarte piet zijn zit ons toch in het bloed;) Bert en ik proberen volgend jaar zwarte piet te zijn bij de sinterklaasintocht in Groningen.. Weer eens wat anders! Hoorde van mam ook het verhaal over de laatste periode daar.. Hoop dat het allemaal goed komt!
    Groeten aan Laura en veel plezier de 21e.
    xx uut Grun

• 14 November 2010 - 14:47

Carlijn:

Haha we gaan ons best doen om Sinterklaas hier ook in te laten burgeren haha! Krijgen we er toch iets van mee dit jaar :)

Dikke kus!

• 17 November 2010 - 17:38

Mams:

Vervelend nieuws over de stage, maar wie weet komen jullie samen tot een oplossing
    Veel plezier in ieder geval de 21e met de Sinterklaasviering, sturen jullie hem daarna wel weer naar Nederland, zodat hij 5 december weer hier is.
    Blijf genieten!!!

Kus mams