Transport? Taxi? Today? Tomorrow? - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Carlijn Simmelink - WaarBenJij.nu Transport? Taxi? Today? Tomorrow? - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Carlijn Simmelink - WaarBenJij.nu

Transport? Taxi? Today? Tomorrow?

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

03 September 2010 | Indonesië, Bali

Hee allemaal!

Das een tijdje geleden! Bijna 2 weken al zie ik! Ik hou wel bij wat ik allemaal beleef dus jullie hoeven geen minuut te missen! Haha nee, dat zal ik jullie besparen ;)

Mijn vorige berichtje ging onder andere over dat de stage de eerste dag een beetje tegen viel. Dat is verder in de week helaas niet veranderd. De ene dag was echt nog saaier dan de andere! De tijd ging ook ontzettend langzaam, en we keken er tegenop om s’ochtends op te staan Dat was natuurlijk niet goed!! Dat besefte wij ook, maar we hoorden van veel mensen die we het vertelde dat het in het begin gewoon even wennen is, dan het vanzelf wel beter zou worden. Wij wisten ons rooster voor de komende tijd al en waren er gewoon niet gerust op! Wij zagen het niet zitten om 5 maand lang servetten te vouwen en blaadjes te sorteren… daar werd de tijd dus mee opgevuld als ik geen reserveringen had in te voeren en er niks te doen was in het restaurant van Laura.
Dus meteen maar aan de bel getrokken bij onze begeleidend docent. Die vatte het positief dat we hier zo vroeg mee kwamen gelukkig! We hebben het verhaal uitgelegd, en ze zei dat we op zoek moesten gaan naar meer werkzaamheden. Doordat die er dus op de huidige plekken niet waren moesten we het buiten onze afdelingen gaan zoeken. We hebben vorige week wel helemaal uitgewerkt en in het weekend het email adres van de Nederlandse manager gevraagd om haar te mailen en het met haar te kunnen bespreken.

Afgelopen maandagochtend kwam ze meteen naar me toe en vertelde me dat ze om 17.00 wel even tijd had om het te bespreken. Gelukkig!!
We hebben haar toen uitgelegd wat wij verwachten van de stage en welke eventuele opdrachten er bij onze opleiding zouden passen. Ze schreef heel veel op, en had meteen al ideeën gelukkig! We vertelden dat we wel op meer afdelingen zouden willen kijken, en niet de uitvoerende taken moesten doen (reserveringen invoeren, in de bediening etc.) maar juist de managementkant moesten weten. En ook de facilitaire kant natuurlijk!
Het werd van haar kant heel goed opgevat, en nogmaals goed dat we er zo snel wat van gezegd hebben! ;)
De volgende dag zou ze het gaan bespreken met de managers, en toen bleek ook hoeveel ze met ons bezig waren! Dat hadden wij helemaal niet door de eerste week hahaha. Ze staan open om stagiaires in het Resort stage te laten lopen dus willen ons graag helpen om onze werkzaamheden te verbeteren. Nou gelukkig maar!

Dinsdag hebben we nog gewoon gewerkt en om 15.15 hadden we een bespreking met de General Manager van het Resort, Robert. De HRM manager Putu en met Nicole. We hebben samen onze opdrachten voor de stage besproken, om daar ons werk ook weer op aan te passen. We hadden voor hen de Engelse versie mee genomen. Wel grappig was dat Robert, die uit Engeland komt en goed Engels kan, onze opdrachten niet eens begreep! Voor Laura en mij waren ze ook wazig, maar hij moest het eerst 10 keer doorlezen voordat ie er wat uit kon halen :p Hij heeft wel ontzettend humor, dus het was wel een leuk gesprek! Putu zou ons rooster maken, zij weten nu wat wij moeten doen en helpen ons als het nodig is
We gaan nu in de afdelingen sales, frontoffice, housekeeping en f&b overal 10 dagen kijken wat er zoal gebeurd en wat dingen doen. Maar dan op managergebied! Toen hadden we er weer helemaal zin in!
Na de meeting nog even gewerkt, en toen kreeg ik van het meisje van de fotoshoot ineens de foto’s! 190 stuks in totaal! :| en het waren ze nog niet eens allemaal… En we kregen ook een CD met de uitgekozen foto voor de brochure! Meteen bekeken en ze zijn erg leuk geworden! Als bedankje hebben we een massage van 45 minuten gekregen bij de Spa Villa! Jeej! Kunnen we nu de hele massage meemaken! :D

Woensdag de eerste dag van de nieuwe werkzaamheden. We gaan dus de komende weken samen op elke afdeling kijken dus dat is ook wel weer gezellig!
Eerst om 9.00 de morning briefing. Dit gebeurd in het Engels omdat de GM Engels is denk ik haha! Gelukkig maar ;) Alle managers (13 in totaal) komen naar het kantoor van de GM Robert, de Guest Comment Cards van de op die dag vertrokken gasten worden voorgelezen (soms erg grappig waar gasten allemaal over kunnen klagen, maar ook veel mensen die alles excellent vinden en zeker terugkomen!), dan gaan ze alle managers af en die vertellen hoe het staat met de afdeling qua cijfers, omzet, innovatie etc. Dan houdt Robert nog een praatje en dan is het ook afgelopen. Maar dat dus elke ochtend!
Na de briefing toch weer terug naar de reservations (waar ik begonnen ben) en ik moest Laura en systeem uitleggen van de reserveringen omdat ze het op wel meer plekken gebruiken. Ik wist ook nog niet alles dus ik had het snel uitgelegd.
Om 14.00 mochten we bij een meeting zijn van alle managers met een bedrijf dat een nieuw telefoonsysteem aan kwam bieden voor het schoonmaken van de kamers ofzo, zodat dat zo snel mogelijk gemeld kan worden aan de frontoffice ofzoiets. De presentatie was helemaal in het Indonesisch dus je snapt hoeveel we ervan meegekregen hebben!
Die groep managers is soms net een stel kleine kinderen! Dus we hadden bij die presentatie net het gevoel alsof we weer in de klas zaten hahaha! En elkaar belachelijk maken zijn ze ook erg goed in, maar dat maakte het wel gezellig :p Ze hebben wel een leuk team!
Na de meeting nog anderhalf uur werken en we waren weer vrij.

Donderdag ook de meeting in de ochtend en de hele dag samen bij de reserveringen gezeten. Nog steeds niet helemaal tevreden zaten we daar helaas. Doordat ze niet zo veel tijd voor ons hadden, en niet zo veel konden doen hebben we de eerste opdracht voor school gemaakt: een poster om nieuwe studenten naar Bali te trekken! Nou met die mooie foto’s die we allemaal hebben gaat dat vast lukken..! Aan het eind van de middag liet Nicoline (NL manager) ons de nieuwe brochure zien met onze foto’s! Hij komt volgende week uit! Maar ziet er leuk uit! De fotoshoot die we op het strand hadden gedaan, daar was de fotograaf niet helemaal tevreden mee dus die moest overnieuw. We weten niet of ze ons dan weer nodig hebben, maar ze bellen maaar… :P

Vandaag weer de ochtend meeting. We zouden bijna beginnen, want we waren compleet. Tenminste dat dachten we.. Laura zat het dichtst bij de deur, en omdat ik daar de eerste 2 keer had gezeten vroeg ze of de deur dicht moest. Ik zei van wel omdat ik dat ook steeds deed. Dus Laura duwt de (glazen) deur op een kiertje en 2 sec later kwam de housekeeping manager binnen. Dacht ie… BANG!!!!! Een grote bonk! Was ie tegen de deur opgelopen!! We schrokken ons helemaal dood, en die kerel keek helemaal wazig uit zn ogen! Ik dacht even dat ie erdoorheen was gelopen! :p Het was echt een super grappig gezicht, dus iedereen moest er gelukkig wel om lachen. Robert de GM zei: My door is never closed… JA wisten wij veel! Wij schaamde ons dood :P Maar hij moest er ook om lachen, en die manager werd de hele meeting een beetje in de zeik genomen hahaha. Maar zelf kon ie er niet zo om lachen helaas..
Na de meeting moest Laura alleen bij de reserveringen en ik moest de assistent van de GM helpen. Ze gaat dinsdag voor een week weg dus dan moet ik haar plek in gaan nemen! Ik denk dat ik daar wel heel veel van ga leren, en hopen dat Laura me mag helpen omdat ik dat nooit allemaal redt in m’n eendje! Het is wel leuk werk! En vooral dat in een week assistent GM mag zijn!
Dat begint maandag, maar nu eerst lekker weekend!

Ik heb de afgelopen weken ook nog andere dingen gedaan hoor! Daar hebben we ook genoeg tijd voor :D
We zijn vorige week donderdag voor het eerst uitgeweest met Sandra en Jorien in de Legian Street in Kuta! De uitgaansstraat van Kuta! Hier staat ook het monument van de bomaanslag hier in 2002, midden tussen alle uitgaansplekken. Indrukwekkend om te zien dat het op die plek gebeurd is. Er zijn ook 4 Nederlanders omgekomen.
Maargoed, we kwamen hier om het Balinese uitgaansleven uit te gaan proberen. We zijn trouwens begonnen bij de Dutch bar, dicht bij ons resort in de straat. Maar aangezien daar geen Nederlanders te bekennen waren (alleen wij hehe) en alleen een man was waarvan we het land niet eens uit konden spreken, zijn we na een cocktail maar weer weggegaan. Op naar de Legian Street!
De taxi was nog een heel avontuur, want die man wou ons oplichten door ons meer te laten betalen dan op de teller stond. Ik zat naast m en deed maar net alsof ik dom was, en m niet snapte. Dus we hebben na veel Nederlands gekibbel met zn 4en tegen hem, gewoon betaald wat we moesten betalen, en nog iets minder geloof ik! Snel uitgestapt en we hadden genoeg van die stomme taxi’s. Nou en het eerste wat we hoorden was: tranport? Please? Or mayb tomorrow? I can bring you! Een man die op de stoep stond liep dus naar ons toe! Zo graag willen ze dus klanten hier met de taxi! Zelfs als je net UIT een taxi stapt, ze misschien hopen dat je nog wel een keer vervoer nodig hebt… Pff vermoeiend :p Dus maar snel doorgelopen haha!
Nouja richting de discotheken gelopen, en er maar eentje ingelopen. Nu merkte we pas hoe erg het hier is. Iedereen komt naar je toe met poedersuiker in plastic en op paddenstoelen zijn ze hier ook ontzettend gek. Nouja gelukkig als je die mensen gewoon negeert is er niks aan het handje Don’t worry!
In de tweede discotheek waar we waren, kwamen Laura en ik jongens tegen die in ons Resort verblijven. Ze waren er al net zo lang als ons, maar we hadden nog niet zoveel contact met ze gehad. Ze namen ons mee naar de Bounty; een mega grote discotheek! Erg leuk maar niet gezond gewoon! Cocktails zijn omgerekend iets meer dan 5 euro en je krijgt ze in een of andere bidon met een rietje erin! Een halve liter welgeteld! :| Nou daar hadden Laura en ik ook wel genoeg aan, aangezien we vrijdag nog moesten werken. Het was ontzettend gezellig, maar om half 3 zijn Laura en ik maar met de taxi terug gegaan, we moesten er vrijdag om 6.15 uit… Gelukkig bleek de Legian streek erg dicht bij ons resort te zijn dus we waren snel weer thuis!
De volgende dag hadden we toch wel een beetje spijt, want de waren niet vooruit te branden vrijdag :p Gelukkig was het weekend en konden we 2 dagen uitslapen!

Zaterdag dus uitgeslapen en bijgekleurd bij het zwembad. Bijkomen van de vermoeiende week! Nu genieten we pas echt van het weekend en het zwembad!
Tegen de middag even geïnformeerd wat we zondag konden doen. Uiteindelijk besloten om naar Ubud te gaan! Een meisje van mijn afdeling had me nog wat info gesmst over dat we zeker naar de Monkey forest toe moesten gaan!
Nou toen hebben we een taxi geboekt, en die zou ons ze hele dag overal heen brengen! Fijn!! Om half 9 werden we opgehaald bij het resort met een groot busje! Voor ons 2, dus we hadden lekker veel ruimte haha! Toen naar Ubud gereden. Dat is een regio ten noorden van Kuta, midden oo het eiland. Veel mooie natuur, rijstvelden, marktjes etc. Maar ook de monkey forest! Daar zijn we als eerst naartoe geweest. Helemaal verbaasd dat er zoveel apen rondlopen en dat je zo dichtbij kan komen! Meteen bananen gekocht om ze te voeren, maar dat was toch een beetje eng omdat ze ook op je wouden gaan zitten enzo! Maar snel de bananen gegeven en door gelopen. Die beesten pellen ze dus ook eerst voordat ze ze opeten! Echt een grappig gezicht, echt alsof je een mens ziet! We hebben een tijdje in het park rondgelopen, en echt overal waren apen. Zo leuk! Na veel foto’s gemaakt te hebben weer terug naar de auto gegaan. Op naar de marktjes! Hier verkopen ze echt vanalles, en veel te duur allemaal. Je kan echt afdingen tot je erbij neer valt haha! Wel gek om te zien dat al die mensen daar zo dicht bij elkaar wonen. Dan voel je je toch wel even heel rijk…
Bij de marktjes in de buurt was ook een soort van dansschool in de openlucht en daar was net een groep meisjes een Balinese dans op aan het voeren. Mooi om te zien!
Daarna zijn we een soort van berg opgereden en van boven had je een heel mooi uitzicht op de rijstvelden van Ubud! Echt een heel gaaf uitzicht! Zie de foto’s op hyves ;)
Daarna hebben we onze eerste tempel gezien! Gewapend met Sarong aan gingen we ernaartoe. Na even rondgelopen te hebben zijn we weer terug gegaan. Onze eerste tempel! Er volgen er vast nog veel meer…
Daarna weer richting Kuta gereden en nog even gestopt bij een mooi strand in Sanur, geelwit zand en een blauwe zee! Wauw!

Toen we terugwaren, hebben we nog weer bij het zwembad gelegen. En maandag weer vroeg op voor de stage! Maar die verhalen hebben jullie al gelezen!

Nu hebben we heerlijk weekend, alleen het weer valt een beetje tegen! Zover het hier tegen kan vallen in vergelijking met jullie ;) Een zonnetje en een groot wolkje… dat kunnen we niet hebben natuurlijk! Nouja aangezien het weer hier niet echt te voorspellen valt, zien we het morgen wel!

Nu zijn jullie en ik weer up to date over wat ik hier allemaal uitvoer!

Veel liefs! En een Balinese kus!

• 03 September 2010 - 17:40

Sanne:

Hahahahaha je mag wel in gaan vallen voor die manager die jullie tegen de deur aan hebben laten lopen, die loopt nog drie weken met koppijn rond, haha!! :D
    Geweldig verhaal, goed dat jullie aan hebben gegeven meer de managementkant van de stage te willen meemaken, zo zie je maar wat er van komt ;)
    Fijn weekend daar!
    Liefs

• 04 September 2010 - 09:39

Pap Hans:

jeee.... wat een verhaal.
    let je een beetje op voor de "poedersuiker......."

kus uit Dronten

• 04 September 2010 - 09:43

Pap Hans 2:

En ehh, dat voor jullie zelf opkomen! geweldig leve de puberale discussies en het met de deur smijten!! Yesssss
    Meiden sta sterk!!

• 05 September 2010 - 01:11

Max Kaptein:

Heeej chill dat dat gesprek wat heeft uitgehaald en dat je bezig mag gaan in het management !

Ik ging stuk met dat verhaal over die deur :D vooral die opmerking " my door is never closed" haha prachtig...zie het zo voor me :D

jullie maken wel echt gave dingen mee hoor ! met die apen enzo, en mooie omgevingen :D
    superrrr om te horen/lezen.

Binnenkort keertje skypen he !

ciaoo (K)