Fish&chip, Balimoon en komkommer&wortel! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Carlijn Simmelink - WaarBenJij.nu Fish&chip, Balimoon en komkommer&wortel! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Carlijn Simmelink - WaarBenJij.nu

Fish&chip, Balimoon en komkommer&wortel!

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

06 Oktober 2010 | Indonesië, Bali

All around the world! Inmiddels zit mijn hele familie verspreid over de wereld. Mijn ouders zitten in de VS, Marieke zit sinds een weekje in India, Maarten in de wereldstad Groningen en ik zit nog steeds hier in Bali! Wel gek dat iedereen zo ver uit elkaar zit! Maar mn zussie is toch een beetje bij me in de buurt! En ze houdt ook een site bij, dus dan kan ik haar ook een beetje volgen :)

Nu weer naar Bali ;)

Hee lieve mensen!
Na mijn vorige niet zo positieve verhaaltje over de stage is er nu wel weer beter nieuws gelukkig! De ochtend nadat ik mijn verhaaltje op de site had gezet, ging het personeel ons ineens verdacht veel uitleggen! (misschien hadden ze mijn verhaal wel doorde vertaalmachine heen gehaald ofzo hahaha..) Het was nog niet denderend veel, maar in ieder geval iets beter. De ene dag was iets beter dan de andere, maar we hadden maar besloten om de week gewoon af te maken. Niet dat we dat zelf in de hand hebben, maar we zouden nog niet in opstand komen. Donderdag was de laatste dag van de maand dus was er de monthly staff bijeenkomst. Een groot deel van het personael kwam bij elkaar in Kartagosa, een grote zaal waar mensen kunne trouwen en meetingen worden gehouden. De introductie was in het Balinees helaas.. maar daarna hield de GM een toespraak, dus wij dachten: fijn! deze is wel in het Engels! (doordat de GM een Britt is namelijk) maar dat viel tegen, hij had een speech in het Balinees voorbereid! Pffff dit zagen wij niet aankomen, dus we kregen er niet zo veel van mee helaas. Daarna hield de Sales nog een speech en de Guest Nominations warden bekend gemaakt.
Daarna werd ere en quiz gedaan, in English! Jeej! Alle vragen gingen over weetjes van het hotel, openingstijden van afdelingen, regeltjes etc. Grappig om te zien dat lang niet iedereen alles wist, en aangezien het door de GM gepresenteerd werd, werd dat er bij sommigen goed ingevreven zodat ze het niet snel weer zouden vergeten :p
Na de quiz moest ineens iedereen gaan staan. De stoelen stonden echt in een hele grote kring, en er waren wel 70 mensen ofzo! Een grote kring dus. Eerst moesten de heupen flink los gechud worden, dus wij dachten echt wat gaat er nou weer gebeuren! Middaggymnastiek? Je moest eerst je hand op de schouder van de persoon links naast je leggen, daarna het oor vasthouden en een rondje lopen..(?!) en toen ineens kwam de presentator met een komkommer en een wortel aanzetten. (HUH?!)
Het was de bedoeling dat deze snel doorgegeven moesten worden, de wortel begon aan de ene kant, en de komkommer aan de andere kant. De muziek ging aan, en doorgeven maar. De personen die de wortel en de komkommer vasthadden als de muziek stopte, moesten een vragenbattle tegen elkaar houden. Aangezien niemand dit wilde, gaf iedereen ze als een gek door, en toen de muziek stopte wilden niemand naar het midden, en warden er uiteindelijk 2 mensen die door de rest naar het midden geduwd werden! Gelukkig was het ver van waar Laura en ik stonden :p En bij het laaste rondje was de komkommer in tweeen gebroken, jaaa het ging er ruig aan toe! :p
De vrouw die naast ons zat gaf ons na dit vreemde spelletje wat meer duidelijk heid. De bijeekomst had ook te maken me alle personeelsleden waarvan het de afgelopen 2 maanden hun ‘constellations’ (sterrenbeelden) was geweest. Dit werd ook gevierd tijdens deze bijeenkomst. Dit werd natuurlijk gedaan met taart, kaarsjes, verjaardaghoedjes en veel lekker eten! Een gezellige bedoeling! We zijn toen nog even gebleven en om 5 uur was het afgelopen en zijn we naar onze huiselijke hotelsuite gegaan! We hebben onze kamer inmiddels aardig versiert met sjaaltjes, kaartjes en dingetjes. Het is toch 5 maand ons huisje!
Waarom het spel met een nou juist met een komkommer en een wortel gespeeld werd, is ons helaas niet meer duidelijk geworden..

Vrijdagochtend mochten we de dagelijkse briefing weer bijwonen. En zelf dus ook een aandeel leveren! We hadden inmiddels een waslijst aan verbeterpunten natuurlijk… nee hoor, 6 puntjes die wel beter konden vonden wijzelf, goed voorbereid toch? Nouja maar uiteindelijk doordat de briefing erg uitliep moeten we ze deze week voorlezen.
Omdat de briefing Engels en Balinees door elkaar is, krijgen we niet alles mee. En hebben soms dus ook niet door als het ineens over ons gaat! Dit was dus weer het geval, en dit keer voor iets leuks! We mochten die middag mee naar het Kuta Karnival Festival op Kuta/Legian Beach om de Irish Pub van het resort te promoten! Hier mogen namelijk ook mensen komen die niet in het resort verblijven. Dat leek ons wel wat, dus meteen ja gezegd natuurlijk! Later bleek dat het pas om 5 uur begon, en omdat het tot 10 uur zou duren mochten we meteen stoppen met werken ‘to take a rest’! Het was half 12, dus we hadden daar nog een hele middag de tijd voor! Dit deden wij natuurlijk graag, lees: relaxen! Haha, lekker geluncht bij het tropical café, en een relaxed middagje gehad. We moesten natuurlijk wel een beetje opgeladen zijn voor die avond he ;)
Uiteindelijk gingen we om half 6 richting met de F&B manager richting het festival. Gracie Kelly’s (de irish pub) had daar een stand, met Bintang (Balinees Bier) Bier, fish and chips, guinnes pie en hamburgers. Verder met jus en appelsap. Wij mochten daar flyers uitdelen, maaaar alleen aan de blanke westerse toeristen en niet aan locale mensen! Voor een biertje in de pub betaal je al snel 3 euro 80, en dat is voor de mensen hier bijna de prijs voor een avondmaal.. Verder hebben we veel gekletst met de Nederlandse toeristen. Zij hebben op de een of andere vreemde manier meteen door dat we Nederlands zijn haha! En vragen zich steeds af hoe wij, 2 Nederlandse meiden, hier in Bali, werkend op een festival, hier toch in godsnaam beland zijn haha! Ook leuk als je hun blikken ziet als we zeggen dat we hier 5 maanden zitten! 5 maand vakantie? Doen jullie goed! Maar wij zeggen dan wel eerlijk dat het eigenlijk een stage is.. we mogen ze niet te jaloers maken natuurlijk! (A)
We zijn met een van de koks van het resort, Suastika, nog een rondje gelopen over het festival en eerst gestrand bij de stand van de Balimoon.. COCKTAILS! Die mochten wij natuurlijk even proeven, jummie! Je kon daar een hele emmer bestellen voor omgerekend nog minder dan 5 euro! Omdat wij natuurlijk nog gewoon aan het ‘werk’ waren, hielden we het maak bij een bescheiden beker ;) Daarna naar de stand van Queens of India gelopen (ook een restaurant van het resort) en daar Martabak gegeten! Nou wij waren verkocht, dat was zo ontzettend lekker! Kan het niet zo goed beschrijven, maar het was gewoon echt lekker! Het bestaat uit ei, groente en deeg. Jamm! Suastika vertelde dat de Balinezen op het festival het leven en de vrijheid vieren. Ook werd er op de zondag gebeden voor de slachtoffers van de bomaanslagen in 2002 en 2005.
Na de rondleiding hebben we nog wat flyers uitgedeeld, maar we waren iets te enthousiast, dus moesten op een gegeven moment stoppen omdat ze anders niks meer over hadden voor de andere 2 dagen! Wat waren we goed (A)
Zaterdag en zondag hebben we daar van 2 tot 22 uur gestaan. Of tenminste, dat was de bedoeling! Vrijdagavond hadden we er al 3 kwartier over gedaan om van het resort naar Legian/Kuta Beach te komen. (normaal 10 minuutjes met de auto..) Het was natuurlijk 5 uur en de werkvaders gingen naar huis, en iedereen trok nog massaal naar het strand voor het festival! Dit is geen excuus trouwens, het is hier eigenlijk gewoon altijd druk en een chaos. Van een tweebaans weg een driebaansweg maken? Geen probleem, dan gaat het vast een stuk sneller. Het wordt er helaas alleen maar een nog grotere chaos van!
Zaterdag hadden ze het slimme plan om er met de motorbike heen te gaan, dat was maar 15 minuutjes rijden omdat ze overall tussendoor kunnen! Wat een uitkomest! Nou want zondag was het toppunt! Uiteindelijk hebben we er 2 uur over gedaan om met het kleine Gracie Kelly’s vrachtwagentje naar het strand te komen! Het is met normaal verkeer dus nog geen 10 min rijden, maar omdat er een optocht was en er op veel straten eenrichtingsverkeer is, was het nog een heel avontuur om er te komen! We moesten een giga omweg maken. We waren er tegen half 5, dus veel tijd was er ook al voorbij. O’dun, een van de medewerkers die ons op had gehaald met de Gracie Kelly’s cabrio ;) , kon ons gelukkig veel vertellen over lekkere restaurantjes, leuke shoppingmals, kleine winkelstraatjes etc. zo komen we nog eens ergens!
Het scheelde wel dat er niet zo veel zon was dit weekend, want het was al zo ontzettend warm en benauwd.. maar het zeewindje wat er was, was echt heerlijk. Maar wij zijn aan de airco van het resort bij de backoffice stiekem al een beetje gewend geraakt, dus het was wel even wennen!
Bij de frontoffice, waren we al wel weer wat aan de warmte gewend geraakt, maar toen konden we af en toe nog even naar de koele wc en backoffice vluchten, om de warmteaanvallen een beetje te voorkomen!

Nou goed. Vandaag hebben we daar weer een dagje mogen zitten. Ik moest de assistant GM nog weer een dagje vervangen, en Laura kon de sales helpen.
En vandaag en gisteren waren we lekker vrij! Dus hou je vast: we hebben aan school gewerkt! Tijdens onze vrije dag! Dat is wel een applausje waard vinden we! Tijdens onze werkdag hebben we nog geen tijd gekregen om aan onze schoonopdrachten te mogen werken helaas. Maar we hebben in ons contract ontdekt dat we daar wel recht op zouden hebben! Onze begeleidende docent zei van niet, maar in het contract (wat wij moesten tekenen!!) staat er toch echt iets over. Misschien kunnen we hier iets mee bereiken, want het is toch wel erg zonde van onze vrije dagen…

Morgen en vrijdag nog weer aan het werk bij de frontoffice, en dan weer lekker weekend! Wat we gaan doen weten we nog niet, maar dat zien we dan wel weer!

Veel liefs! En bedankt voor de reacties :) vind ik leuk!

• 06 Oktober 2010 - 17:55

Sanne:

*APPLAUS!*
    Toch maar kijken wanneer je aan je schooNopdrachten kan gaan werken tijdens stage, anders wordt het ook zo'n bende he ;)
    Enne...stuur maar even zo'n cocktailemmer op, lusten we hier ook wel!!
    Fijn dat het iets beter gaat op stage :)
    Werkze nog en heel fijn weekend!!

• 10 Oktober 2010 - 09:30

Inge:

Leuk verhaaltje weer!!! Succes met je opdrachten voor school!!

xxx

• 10 Oktober 2010 - 09:39

Inge:

En zo'n emmer cocktail lust ik ook wel :D

• 21 Oktober 2010 - 12:25

Marieke:

Zussie! Sorry dit is wel een schandalig laat berichtje op je blog, maar ik heb m eindelijk gelezen, omdat ik wat meer tijd had om achter internet te gaan!
    Dat festival klinkt goed! Vooral met de cocktails ;) heerlijk als die zo goedkoop zijn! Is hier ook zo :)
    Fijn dat het nu eindelijk allemaal wat beter is. Jullie zouden deze week naar een andere afdeling gaan toch?
    Binnenkort weer even skypen?
    Liefs van je zus!